Klimakteriesymptom
  • Fri frakt
  • Snabb leverans
  • Smidiga abonnemang

Klimakteriesymptom

Under klimakteriet störs din normala hormonella rytm, vilket kan orsaka en rad olika symptom. Du kan uppleva samma kombination av symtom under flera månader eller år, men symptomen kan också förändras och variera i intensitet från månad till månad. Vilka symptom du upplever kan bero på faktorer som stress, sömn, motion och vad du äter.

De vanligaste klimakteriebesvären inkluderar bl.a. oregelbundna blödningar, värmevallningar och nattliga svettningar, huvudvärk, minnesproblem, humörsvängningar, problem med urinvägarna, torra slemhinnor, låg sexlust, sömnproblem, motivationsproblem samt känslor av sorg, förlust och brist på kontroll.

Vad kan man göra i förebyggande syfte?

Det finns en hel del man kan göra själv, för att mildra sina klimakteriesymptom. Det är t.ex. bra att äta ordentligt med gröna bladgrönsaker, nötter och frön, som är rika på mineraler som kalcium och magnesium, vilka är bra för benhälsan. C-vitaminrika frukter, bär och grönsaker rekommenderas också, då C-vitamin bidrar till att upprätthålla kollagennivåerna och därmed har positiv effekt på bl.a. hud och benhälsa.

Vidare finns det ett växtämne som liknar kroppens eget östrogen, fytoöstrogener, som framför allt återfinns i sojaprodukter, edamamebönor, fänkål, linser, fullkornsbröd av råg, linfrön och linfröolja, solros- och sesamfrön samt jordnötter. Dessa fytoöstrogener har förmågan att binda vid kroppens östrogenreceptorer och där ge en mild östrogenlik effekt. Detta är relevant i sammanhanget, då kroppens sjunkande östrogennivåer hänger samman med många av de symptom man kan uppleva under klimakteriet.